• Tjernobylbarnens vänner fick årets Vitsippspris

Annelie Sandolf och Börje Fransson tar emot 2004 års Vitsippspris för Tjernobylbarnens vänner i föreningens kläddepå (Foto: Håkan Johansson)

Fredagen den 20 februari var det åter dags för Kristdemokraterna i Värnamo kommun att dela ut sitt årliga Vitsippspris. I år gick priset till Tjernobylbarnens vänner i Bredaryd med omnejd för att de inspirerat till en bred uppslutning av bygdens folk för
    en betydelsefull humanitär insats.

Föreningen har funnits sedan 1999, då en grupp inom Bredaryds pingstförsamling åkte till Vitryssland med en hjälpsändning. Därefter har engagemanget spritts i allt vidare cirklar till att idag engagera ett stort antal enskilda, såväl som föreningar och företag i Bredaryd och Lanna.

Föreningen fungerar som ett stöd för Tjernobylbarnens oas som ordnar lägervistelser i Gnosjö för barn ifrån de områden i Vitryssland som drabbades av radioaktivt nedfall efter den stora kärnkraftsolyckan 1986. Idag förmedlar Tjernobylbarnens vänner kläder, utrustning för skolor och sjukhus med mera till Europas kanske fattigaste och hårdast drabbade land. Detta är solidaritet och empati i praktisk handling, som kommunstyrelsens förste vice ordförande Christer Fjordevik (kd) sade i samband med prisutdelningen.

Ceremonin ägde rum vid en improviserad samling med ett tiotal personer närvarande i föreningens kläddepå hos Transmek i Lanna. Där delade Kristdemokraternas ordförande i Värnamo kommun, Arnold Carlzon, ut årets Vitsippspris till Tjernobylbarnens vänner med motiveringen Tjernobylbarnens Vänner har genom ett osjälviskt och uppoffrande internationellt solidaritetsarbete inspirerat till en bred uppslutning av bygdens folk för en betydelsefull humanitär insats för Tjernobylbarnen. Annelie Sandolf och Börje Fransson tog emot priset.

Vitsippspriset. (Foto: Håkan Johansson)

Tidigare pristagare

Läs mer om Vitsippspriset och tidigare pristagare:
    [Vitsippspriset]