• Motion om tjänstegaranti och kundorientering genom delaktighet och samverkan

    Vid Värnamo kommunfullmäktiges sammanträde 2004-12-16, lämnade Margareta Lindahl in följande motion:


    Motion till Värnamo Kommunfullmäktige 2004-12-16

    Tjänstegaranti och kundorientering genom delaktighet och samverkan

    Tjänstegarantier och servicedeklarationer har blivit ett alltmer utbrett arbetssätt inom den offentliga sektorn och framgångsrika verksamheter kännetecknas av att kundorientering har en central plats.

    Markaryds kommun har genom att förtydliga och varudeklarera tjänsters innehåll på ett enkelt och konkret sätt, visat på att medborgaren kan ges möjlighet att som brukare/kund ställa rimliga förväntningar över vilka tjänster som kan erbjudas och vilken kvalitet dessa tjänster skall ha.

    Det har även skapats en situation där den enskilde medborgaren ges tillfälle till dialog om tjänsternas kvalitet med ansvariga för de olika verksamheterna och en möjlighet att kunna påverka tjänsternas innehåll och utformning.

    Införande av tjänstegarantier och tjänstedeklarationer i Värnamo Kommun borde därför kunna ses om en viktig grundsten i kvalitetsarbetet för att kunna belysa styrkor och svagheter i verksamheten och för att kunna hantera fel och förbättra klagomålshanteringen.

    Tjänstegaranti förutsätter en ökad samverkan mellan politiker och tjänstemän och med tydliga uppdrag kopplade till resurser.

    Att kommunfullmäktige ges i uppdrag:

    att införliva tjänstegarantier i den kommunala verksamheten för att stimulera till verksamhetsförbättringar
    att varje nämnd ges i uppdrag att införa tjänstegarantier för något/några områden i verksamheten

    Värnamo 2004-12-06

    Margareta Lindahl (kd)