• Olle Sahlberg blev 2006 års Vitsippspristagare

Olle Sahlberg i sitt rätta element. (Foto: Frisksportarna)

Han har med stort engagemang blivit en förebild för många ungdomar och fått dem att uppleva lyckan av utmanande friluftsliv och vikten av ett drogfritt liv. Det var en överraskad och mycket glad Olle Sahlberg som på onsdagen den 22 februari inför en stor publik av ungdomar i Gröndalsskolans sporthall fick ta emot Kristdemokraternas Vitsippspris, som i år delades ut för tionde gången.

Kristdemokraterna Christer Fjordevik, Kerstin Sneath, Gunnel Youngström, Bojan Lindgren och Mario Mikulic dök plötsligt upp under ett träningspass där Olle och hans cirkusgäng höll på att öva. Under stort jubel och glada tillrop fick så Olle ta emot det tionde Vitsippspriset från Kristdemokraterna Värnamo, ett särskilt tillverkat glasfat dekorerat med en vitsippa.

Olle Sahlberg, som till vardags är lärare på Gröndalsskolans grundsärskola, är välkänd i Värnamo för sitt stora engagemang för barn och ungdomar. Under så gott som hela sitt vuxna liv har han på ett osjälviskt sätt arbetat inom Värnamo FK Vildmark, Frisksportarna, för att inspirera barn och ungdomar till en drogfri tillvaro och ett sunt friluftsliv. Att Olle Sahlberg är en mycket populär och uppskattad ledare går inte att ta miste på. Cirkusungdomarna, på styltor, studsmatta, lina och jonglörer jublade och applåderade och gladdes med sin ledare över uppmärksamheten.

Styrelsen för Kristdemokraterna Värnamo motiverar sitt val av pristagare med att:
    Olle Sahlberg har genom en okuvlig entusiasm, under många år, gjort en stor insats för många ungdomar i Värnamo kommun. Han lägger, osjälviskt, stor del av sin fritid i Frisksportarna och har med stort engagemang också blivit en förebild för många ungdomar och fått dem att uppleva lyckan av utmanande friluftsliv och vikten av ett drogfritt liv.