• Vitsippspriset 2009 till Barbro Otterstedt, Värnamo

Idag presenterade Kristdemokraterna i Värnamo årets Vitsippspristagare – Barbro Otterstedt, Värnamo, för hennes arbete med Smålands Flora.

– Barbro Otterstedt har på ett oerhört förtjänstfullt och engagerat sätt ställt sin person och sin erkänt stora kompetens till förfogande under många år för ett utomordentligt viktigt arbete, att inventera och kartlägga den småländska floran i vår bygd, motiverade Christer Fjordevik Kristdemokraternas beslut att överlämna 2009 års Vitsippspris till Barbro Otterstedt, Värnamo.

– Med Barbros med fleras gedigna arbete har vi fått en värdefull kunskap om den småländska florans artrikedom idag. Vi vet att den kommer att förändras i takt med en successiv klimatförändring. Ur det perspektivet har Barbros insats ett än större värde för ett framtida jämförande studium om den småländska florans förändring.

Efter utdelandet av priset berättade Barbro om arbetet med att dokumentera Smålands flora och hur den har förändrats och fortfarande förändras. Det är ett stort projekt som har involverat flera deltagare och nu har det lett fram till ett omfattande bokverk.