• Plötsligt stannade bowlingen upp

Glada medlemmar i FUB och Camilla Rinaldo Miller samlade runt föreningens ordförande Ingemar Peterson. (Foto: Håkan Johansson)

FUB var samlade till sin vanliga torsdagsbowling då de tilldelades 2013 års Vitsippspris av Kristdemokraterna Värnamo. Detta för att de bedriver ett osjälviskt, ideellt och viktigt arbete för barn och vuxna med utvecklingsstörning i Värnamo kommun.

Stämningen var på topp i Bowlingmagasinet. Ljuset dämpat. Ljudnivån hög. Glädje och besvikelse blandades i lokalen. Plötsligt sprakade det till i högtalarna och bowlingen stannade upp.

– Vet ni om att det är Alla hjärtans dag idag? Frågade Camilla Rinaldo Miller, vice ordförande för Kristdemokraterna Värnamo.

– Den dagen brukar Kristdemokraterna dela ut ett pris som vi kallar för Vitsippspriset. I år är det för sjuttonde gången sedan 1997. Och ikväll finns pristagarna här i hallen – FUB! Får jag be föreningens ordförande Ingemar Peterson att komma fram och ta emot priset.

– 2013 års Vitsippspris har tilldelats föreningen FUB med följande motivering: FUB, dess styrelse och medlemmar, bedriver ett osjälviskt, ideellt och viktigt arbete för barn och vuxna med utvecklingsstörning i Värnamo kommun.

– Föreningen ordnar en rad aktiviteter för sina medlemmar, som bowling, bad, länsdanser och läger med mera. Föreningen utgör också ett stort stöd till föräldrar som har barn med utvecklingsstörning. Utöver allt detta arbetar föreningen också opinionsbildande för de utvecklingsstördas rätt i samhället, deltar i samrådsgrupp med kommunens omsorgsförvaltning och i kommunens handikappråd.

Att medlemmarna i föreningen var glada för priset gick inte att ta miste på av alla applåder att döma. Det blev nog inte en helt vanlig torsdagsbowling trots allt, Alla hjärtans dag 2013.

Ingemar Peterson, ordförande i FUB, har just fått höra att föreningen tilldelats 2013 års Vitsippspris från Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Håkan Johansson)

Camilla Rinaldo Miller, vice ordförande för Kristdemokraterna Värnamo, och Arnold Carlzon, ordförande för Omsorgsnämnden, överlämnar det sjuttonde Vitsippspriset till Ingemar Peterson, ordförande för FUB. (Foto: Håkan Johansson)