• 9. Värdig äldreomsorg – valfrihet och kvalitet

Kristdemokraterna är det parti som ansvarar för Solnas äldreomsorg. Vår drivkraft är att åstadkomma en trygg äldreomsorg av god kvalitet, präglad av valfrihet och delaktighet, där den som är i behov av omsorg bemöts med värdighet, omtanke och respekt. Omsorgen om stadens äldre är och har alltid varit en prioriterad fråga för oss och även om vi vill göra mer så är vi stolta över vad vi åstadkommit hittills

Kristdemokraterna i Solna har sett till att upprätta värdighets– och kvalitetsgarantier inom äldreomsorgen så att den äldre och anhöriga ska veta att de kan räkna med en omsorg av god kvalitet och ett värdigt bemötande. Vi har också lagt stor vikt vid stadens kvalitetsuppföljning och brukarundersökningar som genomförs regelbundet och redovisas öppet.

Vi är mycket stolta över de valfrihetsreformer som genomförts. Tack vare att lagen om valfrihet (LOV) används i Solnas hemtjänst ges äldre solnabor idag möjlighet att själva påverka vem som ska komma på besök och utföra tjänster i det egna hemmet. Samtidigt ger kraven på boendeprofil vid upphandlingar av vård- och omsorgsboenden, möjlighet att välja en omsorg som bejakar egna intressen – som exempelvis ”mat och dryck”, ”djur”, ”natur, trädgård och utevistelse” eller ”sång, dans och musik”. Valfrihet, delaktighet och ökad egenmakt leder till att fler äldre ges möjlighet att finna en omsorg som passar just dem. Exempelvis är det lättare att tillgodose äldres behov att få omsorgen utförd av någon som talar det egna modersmålet. Vi är övertygade om att valfriheten innebär en ökad känsla av trygghet för den som är i behov av stadens omsorg och för att förenkla valen inom valfrihetssystemet ska det finnas offentliga kvalitetsjämförelser.

Trygghet inför det egna åldrandet är viktigt. Kristdemokraterna förbereder därför införande av Trygghetsboende i Solna, dvs. ett boende för personer över 70 år som saknar behov av vård- och omsorgsboende men som ändå önskar boende med gemenskapsutrymmen och nära tillgång till viss personal. Något annat som ger trygghet är god information. Alla som fyllt 80 år ska erbjudas hembesök för att få information om den omsorg som kommunen erbjuder och den äldre ges då också möjlighet att framföra egna önskemål. Det kan exempelvis handla om önskemål att få leva tillsammans med sin partner även om omvårdnadsbehoven blir för stora för att bo kvar. Under den gångna mandatperioden har Kristdemokraterna sett till att driva igenom frågan om äldres rätt att åldras tillsammans. Det innebär att äldre par i Solna har möjlighet att fortsätta att bo tillsammans trots att endast ena maken har behov av att flytta till vård- och omsorgsboende. Det är en stor seger både för oss kristdemokrater och för Solnas äldre.

Kristdemokraterna i Solna arbetar för:

• Mer tid i hemtjänsten – mer tid för personalen hos de äldre vid insats för att undvika stress, skapa trygghet samt bättre förutsättningar för ett värdigt bemötande.
    • Fler promenader och mer utevistelse – för ökad livskvalitet vid Solnas äldreboenden.
    • Hög ålder ska beaktas – vid biståndsbedömning för plats vid boende.
    • Trygghetsboende – en tryggare boendeform för Solnas friska äldre.
    • Stöd till anhörigvårdare – prioritera avlösning i hemmet, växelvård och samtalsstöd.

Familjens röst – för frihet och socialt ansvar

Kap 1. Starkare familjer – valfrihet och låg skatt

Kap 2. Mindre barngrupper i förskolan – mer tid för barnen