• Köping ska få nytt sjukhus.

KD vill modernisera sjukvården i Västmanland och Köping. För det krävs en ny effektiv sjukhusbyggnad i Köping. Den nuvarande är uttjänt.

2015 tog regionen/ landstinget beslut om en utvecklingsplan för Köpings sjukhus. Den skulle genomföras i tio steg och vara fullt genomförd 2025 – det vill säga nästa år. Kostnaderna uppskattades då till drygt 1,5 miljarder kronor – i dagens värde motsvarar det närmare 2,6 miljarder kronor. Så mycket pengar finns tyvärr inte.

Under 2022 genomför...

• Det är företagen som lägger grunden till vår välfärd

Ett gott företagsklimat som innebär att företag kan etableras och utvecklas är grundläggande för att skapa en välmående kommun.

Företagsklimatet påverkas av en rad faktorer som tillgång till kompetens, verksamhetsmark, god infrastruktur, upphandling och myndighetsutövning. Men viktigast av allt är kanske politikers och tjänstemäns attityder och förståelse för att ett livskraftigt näringsliv är helt avgörande för vår välfärd.

Totalt sett kommer hälften av de kommunala skatteintäk...