Två år har gått sedan Bygdepartiet (ByP) skrällde och “vann valet” i Leksand. Mycket har hänt, men inte när det gäller nydanande politik för de enskilda vägarna. På senare tid har ByP flera gånger gått ut och förklarat sig i media, vilket är förståeligt, men utsagorna föranleder också oss att ge vår syn på saken.
KD var det första partiet som inte bara sa nej i vägfrågan utan faktiskt presenterade vad vi ville istället. I april förra året la vi fram fem motioner i vilka vi kortfattat föreslog
• en kommunal rådgivare
• ett utökat upprustningsbidrag
• en uppskjuten tidsgräns
• en möjlighet att tacka nej till förrättning
• en översyn av vägarnas huvudmannaskap – något som förstås borde ha gjorts allra först.
Efter våra motioner har vi fortsatt att bjuda in till och delta i samtal, både med oppositionen och styret. Två av våra motioner har blivit verklighet (de två översta i listan) men tre återstår och beredningen dröjer. Att styret inte bereder och släpper fram motionerna för beslut är den främsta orsaken till att vi ännu saknar ett omtag.
Nya domar komplicerar nu vägfrågan och kräver fler samtal mellan partierna. Vi står dock fortsatt bakom våra motioner och har bland annat följande krav:
1. Fastighetsägare ska kunna tacka nej till förrättning om majoriteten vill organisera sig på annat vis, eller om alla fastighetsägare är överens.
2. Kommunen behöver se över huvudmannaskapet. Fler vägar, framför allt i tätorterna, bör vara kommunala.
Debatten som förs anser vi vara tämligen svartvit. Styret vill att allt ska fortsätta och tar ingen hänsyn till att kommunen tidigare har meddelat att det ska gå att avbryta en förrättning, eller att förrättning inte alltid är nödvändig. Vänstern, och numera även ByP, vill att allt ska stoppas och tar ingen hänsyn till de som önskar genomföra förrättningen – ja, de finns – eller att de flesta förrättningar redan har avslutats.
Dessutom vill Vänstern och ByP detaljplanelägga alla byar och “kommunalisera” alla de aktuella vägarna, vilket enligt oss är både ofördelaktigt och orealistiskt. Mer rimligt är att ändra huvudmannaskapet utifrån generella riktlinjer, exempelvis tätortsbegreppet, och någorlunda följa “den svenska modellen”.
Kommunens medborgare förtjänar bra vägar, och vi behöver nu se framåt. Vi föreslår en medelväg där valfriheten och stödet ökar, samt där fler vägar på sikt blir kommunala, men där målet fortfarande är en ordnad förvaltning. För detta krävs mer tid, vilket vi också har motionerat om.
Vi kommer att fortsätta leda och delta i samtal samt vara ledande i att ta fram överenskommelser och avsiktsförklaringar när så behövs. Det avgörande är dock att styret, bestående av M, S, C och L, bereder motionerna. Annars händer ingenting.
Carin Malm (KD), gruppledare
Oliver Rolands (KD), vice gruppledare