• ETT ÅR KVAR TILL EU-VALET! skrev Alf Svensson igår på sin blogg.  EU -som ständigt varit under luppen de sista åren på grund av den ekonomiska krisen. Pressen rapporterar om den ena krisen efter den andra, och mycket sällan får man läsa om det positiva som politikerna i EU-parlamentet hela tiden arbetar med, Alltför sällan omnämns hur tanken på ett  enat Europa växte fram under efterkrigstiden, visionen av ett Europa utan krig . Denna vision blev allt starkare under inflytande bland annat av den tyske kristdemokraten Konrad Adenauer som lyckades få Tyskland in på den demokratiska vägen under sin tid som rikskansler. Men trots viljan att det aldrig mer skulle bli krig  fick Europa uppleva ytterligare förödande krig, denna gång på Balkan i de forna Jugoslaviska staterna.  Arbetet mot ett enigt Europa har därefter fortsatt, och just nu har Makedonien börjat förhandla om inträde i EU

Alla dessa ansträngningar för fred i Europa kommer lätt i skymundan bakom ekonomiska kriser och andra svårigheter som pressen gladligen rapporterar om. Och visst finns det svårigheter – konstigt vore det väl annars, när alla dessa stater ska närmas varandra och samarbeta. Men det är med spänd förväntan jag idag packar resväskan för ett besök i Bryssel tillsammans med mina kristdemokratiska kamrater i vår fullmäktigegrupp i Region Skåne. Vi ska visas runt i EU-parlamentsbyggnaden, vi ska knyta kontakter och få massor med information så vi kan komma tillbaka och kunna svara på frågor under valrörelsen inför EU-valet nästa år.  På resan ner har vi fått i läxa att uppdatera oss om det senaste: Europeiska Unionen och EU-parlamentet Nyheter

100_1376 tvåan

Agneta Lindskog, KD