• Toppkandidat kritisk mot absurt MP-förslag

Hedvig Åkesson

Igår lanserade Karin Svensson Smith (MP), förstanamn i Lund, och Emma Berginger (MP), kommunalrådet i Lund, partiets nya trafikpolitik.

Svensson Smith är, förutom toppkandidat i valet, trafikpolitisk talesperson för MP. Hon och Berginger föreslår att kommuner ska ta ut skatt för att parkera vid köpcentrum utanför stadskärnorna och föreslår att familjer istället ska använda lådcykel när de ska storhandla. Skatten ska även tas ut för arbetsplatsparkeringar. I Expressen utvecklar Svensson Smith sin inspiration av att göra som i Nottingham, det vill säga investera i en spårvagnslinje för intäkterna av parkeringsskatten.

– Karin Svensson Smiths och Emma Bergingers parkeringsskatt är ett nytt bevis på hur verklighetsfrånvänt Miljöpartiet är. Tror de verkligen att Lunds barnfamiljer på bred front ska börja ta lådcykeln istället för bilen när det är dags att veckohandla?, frågar Hedvig Åkesson (KD), toppkandidat i kommunvalet i Lund.

– Miljöpartiets senaste förslag visar att det är skadligt för Lund att ha en regering och ett kommunstyre där partiet sitter med. Deras politik bottnar inte i någon realism. Ännu mer spårvagn i Lund ska vi inte heller ha, fortsätter Hedvig Åkesson.

– Det här förslaget kommer inte att förbättra miljön. Miljöpartiets politik gör sällan det i verkligheten. Förslaget innebär bara som vanligt att man straffar vanligt folk som inte vill eller inte har råd att bo inne i stadskärnan, avslutar Hedvig Åkesson.