• Stäng inte av Lunds innerstad för biltrafik !

Johanna Rosén, KD, vice ordförande i Miljönämnden

HÅLL STADEN LEVANDE!  är  mottot i dagens insändare i Sydsvenskan

I Lund föreslår Miljöpartiet att staden ska införa en så kallad miljözon klass 3, att centrum ska kunna stängas för biltrafik. Det är ingen bra idé.

Miljöpartiets bevekelsegrund är att en miljözon 3 minskar utsläppen i innerstaden.

En miljözon klass 3 är den allra strängaste miljözon som finns inom EU och innebär att bensin- och dieselbilar förbjuds. Bara elbilar och utsläppssnåla gasfordon tillåts. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Förbudet omfattar även transporter och taxibilar.

Om Lunds styrande politiker bestämmer sig för att ta ett sådant steg som en miljözon klass 3 innebär kan det leda till att trafik pressas ut från centrum och skapar nya problem på andra platser i staden, som trafikstockningar och ökat buller Därför måste en noggrann utredning av konsekvenserna genomföras innan Lunds kommunfullmäktige fattar beslut om saken.

Som vice ordförande i Lunds miljönämnd är jag engagerad i att Lund når stadens klimatmål och att alla stadens invånare, oavsett var de bor, har bästa möjliga förutsättningar för en god hälsa och miljö. Men att stänga av innerstadskärnan för trafik innebär att handeln i centrala Lund riskerar att minska än mer än vad som redan skett. Idag vittnar handlare i city om nedgång i affärsomsättning efter att bussarna försvann från Botulfsplatsen i centrala Lund i fjol.

Lund ska vara en stad för alla invånare; gångare, cyklister, bilister, nytto- och kollektivtrafik. Målet ska vara en blomstrande stad med en variation av butiker, handlare och näringar och ett hållbart fokus på både miljö och ekonomi.

En miljözon klass 3 i innerstadskärnan skulle innebära att kommunanställda skulle behöva ägna onödig tid åt att utfärda speciella tillstånd för trafik som måste ta sig in i miljözonen.Dessutom skulle miljözonen påverka turismen på ett negativt sätt. Om de många turistbussar som idag släpper av besökare i centrala Lund inte kan ta sig dit får det stora negativa konsekvenser. Det skulle vara skadligt för stadens ekonomi och dess rykte som turistmål, särskilt med tanke på den magnifika domkyrkans dragningskraft . Domkyrkan är en av Sveriges mest populära sevärdheter.

Lund räknas till en av Sveriges mest attraktiva städer, och hamnar ofta på topplistor när det gäller trevlig och vacker stad att bo i. Den medeltida stadskärnan är unik och något att vara rädd om.

I Lund har kvävedioxidhalterna sjunkit från höga halter under 1990-talet till låga halter som ligger under EU:s direktiv. Lund har flera gånger fått pris som Sveriges miljöbästa kommun. Bakom utnämningen står tidningen Aktuell Hållbarhet som granskar kommunernas miljöarbete. Och Världsnaturfonden WWF valde 2022 Lund till världens klimatstad.

Allt utgör det en grund för ett levande och hållbart Lund som många generationer ska kunna glädjas åt. Därför måste stadens politiker vara kloka när de ska ta beslut om stora förändringar.Just nu är ett eventuellt införande av en miljözon klass 3 ute på remiss, men redan idag ska kommunfullmäktige besluta om en ny strategi för stadskärnan.

Förutom en grundlig utredning av vad en miljözon klass 3 innebär sett ur alla aspekter, anser jag att det nu är läge att undersöka möjligheten att införa fler bil- och cykelfria gågator i centrum istället för en miljözon 3 i stadskärnan. På så vis kan stadens hållbarhetsmål främjas samtidigt som tillgänglighet och attraktivitet ökar för både invånare och besökare.

Stäng inte av Lunds innerstad för biltrafik – håll staden levande.

SKRIBENTEN

Johanna Rosén (KD), vice ordförande i Lunds miljönämnd, ersättare i kommunfullmäktige samt vice ordförande i KD Lunds partiavdelning