• Lunds kommun ska följa kommunallagen!

GUNNAR BRÅDVIK, ers i Kommunstyrelsen, tycker det slarvas med besluten och har överklagat fullmäktigebeslutet om Strategin för utveckling av stadskärnan. Ett så viktigt beslut ska inte slarvas igenom Kommunfullmäktige utan att det är ordentligt förberett i berörd facknämnd.

”Kommunfullmäktige har i strid med 5 kap. 26–28 §§ kommunallagen antagit Strategin för utveckling av Lunds stadskärna utan att den har beretts av en berörd facknämnd. Det innebär också att Lundaborna inte haft möjlighet att tycka till om planen – de har helt körts över av Lundapolitikernas iver att ta bort bilarna från innerstaden.
    Kristdemokraterna har därför överklagat kommunfullmäktiges beslut om strategin till förvaltningsrätten. Vi kommer inte sitta stilla och titta på när Lunds politiker försöker ta bort möjligheten att köra bil inne i staden, vilket skulle hota centrumhandeln. Vi kommer fortsatt att ta strid för att bevara en levande stadskärna i Lund.”

Läs Sydsvenskans kommentar!