• ”DET SKA VARA LIKA LÄTT ATT TA SIG TILL DANMARK SOM TILL DIN MATBUTIK!”

    För några år sedan var Regionernas Europa ett slagord och en framtidsvision som många talade om. På många ställen i Europa bildar områden med infrastruktur , handel och kulturellt utbyte regioner som ofta är gränsöverskridande.  I Region Skåne ville man knyta fastare band med Danmark och tanken på Örestad på båda sidor om Öresund var sedan länge levande – man ville  utveckla en långtgående Öresundssamverkan, som byggde på den gemenskap som funnits sedan sekler tillbaka. Ändå talas det mindre om detta nu. Vad är det egentligen som har hänt?  Finns det hinder som hindrar utvecklingen?

    För att få reda på detta bjöd KD Lund in en talare som är engagerad, sakkunig och som vill bygga broar, både mentala och fysiska.

    Möt  Patrick Sachner Christensen.

    ”Samarbete över Öresund – nyckeln till Skånes framtida tillväxt”

    Skåne bildar tllsammans med Storköpenhamn en region där det bor 4,3 miljoner innevånare. och Skåne står för mer än 9% av Sveriges BNP.  Mer än 21000 personer åker varje dag över Öresundsbron . Man arbetar, umgås, bildar familj, bor på båda sidorna om Sundet.

    Skånes närhet till Danmark ger unika möjligheter för tillväxt. Varor och tjänster för 73 miljarder SEK rör sig över gränsen årligen. Sverige som helhet skulle ha glädje av ett blomstrande Skåne som tillväxer och utvecklas. När Fehrmantunneln mellan Danmark och Tyckland är färdigbyggd  kommer  Sveriges  förbindelser men kontinenten att bli ännu viktigare, och de kommer att gå genom Skåne. Skånes tillväxt är beroende av ett nära samarbete med Danmark.

    Vad finns det då för hinder?

    Här började en diskussion. De närvarande politikerna tog fram olika svårigheter  .

    Gränskontroillerna efter 2015 års flyktingströmmar och som fortfarande påverkar tågtrafiken.

    Den gränsöverskridande organiserade brottsligheten, som också är ett hot mot den fria rörligheten inom EU.

    Arbetsmarknadsregler som är ett hinder för att t.ex. arbetslösa Malmöbor att få jobb i Köpenhamn och vice versa. Patrick pekade på siffror från Arbetsförmedlingen som visar att det finns potential för ökat utbyte av arbetskraft. 14% fler jobbskiften över gränsen  är möjliga om byråkratiska hinder minskas

    Annan byråkrati är exempel på hinder för ett mer utvecklat samarbete mellan Universiteten, och även på andra områden.

    Sist, men kanske viktigast är att det finns avgörande kulturella hinder mellan Danmark och Sverige /läs Stockholm/?

    Kan det vara så att danskarna inte driver på utvecklingen som tidigare för att de upptäckt att det är meningslöst att diskutera med skånska politker och tjänstemän även om man är överens, eftersom det bara är ”Stockholm” som kan fatta de avgörande besluten? Det finns kulturella hinder beträffande byråkratin mellan Stockholm och Köpenhamn. Medan man i Sverige pratar agerar man i Danmark.  Tjänstemannastrukturen i Sverige är ganska unik för landet, medan politiker i Danmark har ett mer direkt inflytande. Och så är det ju det här med språket…..

    Hur ska vi kunna sätta fart på utvecklingen?

    Vi måste arbeta med att ta bort onödiga byråkratiska hinder, och från skånsk sida upplysa och bearbeta politiska kolleger i Stockholm.

    ”Med lägre broavgifter och förenklade regler och processer kan vi ta bort de ekonomiska och byråkratiska barriärer som hindrar integrationen mellan Sverige och Danmark. Detta kommer att skapa ökad pendling, mer handel och ett starkare samarbete mellan våra länder.”