• En Regering med avsaknad av regeringskraft

Sedan valet i september har Stefan Löfven försökt leda landet tillsammans med Miljöpartiet, och med stöd även från Vänsterpartiet. Det har gett ett förvirrat intryck. Kritiken har varit hård, många ser med oro på arbetsmarknadsåtgärder som slår ut de unga, på friskolor och äldreboenden som ser sin existens hotad, på den planerade stängningen av Bromma flygplats, återinförande av skatt på gåvor etc etc etc.  Mest iögonfallande hos denna minoritetsregering har varit den obefintliga förhandlingsförmågan. Det har varken blivit hugget eller malet. Många ser nu klart skillnaden mellan Alliansstyret och vänsterstyret. Alliansen består av 4 olika partier, med skillnader i ideologi, och som i vissa frågor står långt ifrån varandra. Trots det har man lyckats förhandla med varandra på ett sådant sätt att ingen hittills brutit sig ut, och på det sättet har man lyckats lotsa Sverige genom den värsta depressionen sedan 30-talet.  Det har vi gjort på ett sätt som gett oss topplacering i EU.

Ett tredje block har bildats, SD-blocket. Ett sandlådeparti som verkar driva med Sveriges riksdag genom att förklara att man oberoende av vem som lägger fram en budget ska man fälla den. Men äntligen har de klart avslöjat sin ideologiska hemvist bland Europas främlingsfientliga partier för alla som tvekade om var de hör hemma. När de skulle presentera sin inställning i budgetfrågan var det inte den påstådda misären bland de äldre man pratade om. Nej man ägnade 30 minuter åt den fråga som är grunden för partiets existens :invandrarfientligheten.  Vill man ha majoritet är det sålunda bara att samarbeta med SD och köpa lite invandrarfientlighet – det vill vi inte!

KRISTDEMOKRATERNA I LUND TAR AVSTÅND FRÅN SAMARBETE MED SVERIGEDEMOKRATERNA

Torsten14