• Hönsgödsel mot smittspridning

Media världen över har uppmärksammat Lunds kommuns beslut att sprida hönsgödsel i Stadsparken på Siste April för att minska risken för folksamling och smittspridning av Coronaviruset. Det hela möjliggjordes av ett ordförandeinitiativ i miljönämnden av Gustav Lundblad (KD) efter att tekniska förvaltningen bett om tillstånd för gödselspridning.

– Mot bakgrund av att vi har ett läge där Lund mycket väl kan bli något slags epicentrum för smittspridning under siste april så tycker jag som miljönämndens ordförande att det var ett gott initiativ. Vi får både möjlighet att göda gräsmattorna i parken och samtidigt så kommer det att stinka och då är det kanske inte så trevligt att sitta och dricka öl i parken, säger Gustav Lundblad i Sydsvenskan.
    Utländsk media på alla kontinenter, exempelvis brittiska Daily Telegraph, uppmärksammar beslutet. Ett utdrag ur Telegraphs artikel:

”Gustav Lundblad, head of the city’s environment committee, which gave the measure the green light on Tuesday, told the Daily Telegraph that all possible means were required to stop the celebrations.

”It’s the biggest spontaneous party in Sweden, 30,000 people usually come more or less, and of course that would have been a disaster this year,” he said.

”If there are thousands of people climbing over the fence, it’s very hard to stop it even if they don’t have the right to do it. It’s a deadly virus and the municipality has to do everything it can to prevent that happening.”