• Interpellation för åtgärder mot terrorism

Lunds kommun måste arbeta aktivt mot terrorism!

Vi läste för två dagar sedan att 2 Lundaungdomar anslutit sig till IS. Lund har ingen handlingsplan mot terrorism,  varken för att förebygga eller hindra ungdomar att dras med.  Vi behöver också kunna ge stöd till både familjerna som förlorar sina barn till terrororganisationen.  Vi allianspartier i Socialnämnden  har därför riktat oss till den styrande majoriteten med en interpellation för att snabbt få igång ett samarbete på bred front mellan alla berörda parter:

INTERPELLATION

”Sverige är ett av de länder i Europa som i förhållande till sin folkmängd har flest rekryter till terrororganisationen Islamiska Staten (IS). Enligt Säpo har upp till 300 ungdomar lämnat Sverige för att strida i främst Syrien, Irak och Libyen. Hur många som just nu går i tankarna på att åka vet vi inte. Trots att svenskar enligt Säpo i nästan 10 år åkt till terrororganisationer som al-Qaida och al-Shabaab i Somalia, att Sverige julen 2010 fick sin första självmordsbombare och att hundratals ungdomar nu reser till IS i Syrien och Irak, har Sverige till skillnad från många andra länder knappt någon avhopparverksamhet eller något förebyggande arbete som gäller våldsbejakande islamism.

Den 3 mars 2015 skrev Sydsvenskan om att två unga Lundabor i åldrarna 17 och 21 år misstänks ha anslutit sig till IS. Anhöriga har hört av sig till Polismyndigheten och Socialförvaltningen i Lund för att påtala sin oro. Polisen undersöker även sanningshalten i rykten som säger att ytterligare ungdomar i Lund ska ha lämnat landet för att ansluta sig till IS.

Många andra EU-länder arbetar mer aktivt för att förhindra unga människor från att ansluta sig till islamistiska extremistgrupper. Storbritannien och Danmark (t.ex. Köpenhamn och Århus) framhålls i internationella sammanhang som länder som kommit långt i det arbetet, och förra året, i brist på liknande verksamheter här i Sverige, slog flera svenska imamer larm och efterlyste hjälp med att förhindra personer att lämna landet för att strida med IS.

Ännu värre är det på kommunal nivå. I Sveriges Radios program Kalibers granskning av de svenska kommunernas verktyg att förebygga våldsbejakande islamism bland ungdomar visar 70% att de inte har något alls (av de 132 kommuner som svarade). 8% ansåg att man hade det. På frågan om socialchefer runtom i Sverige ansåg att det i deras område finns tillräcklig med kunskap om ungdomar som radikaliseras och ansluter sig till terrorgrupper säger 6 av 132 socialchefer ja.

Den nationella samordnaren mot våldsbevakande extremism, Mona Sahlin, efterfrågar att alla kommuner har en strategi och beredskap istället för att vänta på att något inträffar.

Anders Almgren (s), vi undrar:

• Har det kommit till din kännedom om det finns miljöer i Lund som aktivt bedriver ett rekryteringsarbete till organisationer av extrem karaktär?
    • Anser du att Lunds kommun har beredskap att förebygga, bemöta och bearbeta våldsbejakande extremism?
    • Anser du att anhöriga till unga män och kvinnor som blivit radikaliserade får rätt stödinsatser i Lund?
    • Finns det något stöd till avhoppare från extremistiska organisationer i Lund eller vår närregion i dagsläget?
    • Om svaren är nej ovan, hur tänker du agera för att få till stånd rutiner för att förebygga, bemöta och bearbeta våldsbejakande extremism samt stödja såväl anhöriga som avhoppare?
    • Kommer du att följa upp fallen med unga Lundabor som misstänks ha anslutit sig till IS och, tillsammans med berörda parter, vidta åtgärder?

Lund 2015-03-05

Philip Sandberg (FP)                                      Göran Wallén (M)

Mattias Horrdin (C)                                         Agneta Lindskog (KD)”