• Kristdemokraternas Riksting 2015 begravde DÖ!

Ebba-ute_580

Ebba Busch Thor, partiledare

Lyssna på Ebba Busch Thors Rikstingstal HÄR

DÖ adjö!

Det blev ett mycket dramatiskt Riksting i år. Många av de frågor som vi drivit från   Kristdemokraterna i Lund gick igenom Hela det politiska Sverige höll andan när debatten och omröstningen om Decemberöverenskommelsen  drog igång. Och den linje vi från Lund drivit sedan överenskommelsen gjordes vann gehör: DÖ dog och begravdes! En av de mest odemokratiska händelserna i svensk historia, där de valda riksdagsmännen gav upp  det demokratiska uppdrag väljarna gett dem, har blivit en parentes i historien,  det politiska mandatet har återtagits och debatten har med det återinförts.

Andra viktiga beslut fattades också.

Rikstinget ställde sig bakom en motion om  Samvetsfriheten som lämnats in av Lars Adaktusson

12115505_1737008179860694_8702656327235034798_nLars A

Lars Adaktusson, EU-parlamentariker i talarstolen på Rikstinget

Så här skriver han själv på sin Facebooksida:

”KD:s riksting beslutade nyss att stödja mitt och andras yrkande om att partiet ska arbeta för samvetsfrihet i vården i enlighet med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och Europakonventionen. Sedan tidigare anser KD att samvetsfrihet inte kolliderar med svensk abortlagstiftning.

Dagens beslut handlar om att vårdpersonal ska kunna följa sitt samvete i situationer då det handlar om att släcka liv. Det går alltså inte att jämföra med blodtransfusioner, som ju handlar om att rädda liv.

Mer korrekt vore att jämföra med eutanasi. Skulle Sverige någon gång i framtiden införa aktiv dödshjälp (vilket jag inte hoppas) skulle frågan om sjuksköterskors samvetsfrihet åter aktualiseras.”

12091348_10153733692042848_6792603136354242473_omarcusk

Rikstingsdelegat Marcus Klingborg, Lund

Kristdemokraterna uttalade sig för att Sverige skulle ansluta sig till NATO. Skäl finns både för och emot, men sakkunniga bedömare menar att säkerhetsläget nu är mycket annorlunda än tidigare. Ryssland arbetar för att komma tillbaka till sin forna makt och har en aggresiv hållning som visar sig både i Ukraina och på andra håll.  Samtidigt måste Sverige vakna ur sin törnrosasömn och inse att vi har skurit ner på försvaret till den grad att vi för närvarande  varken kan bli medlemmar i NATO utan att tillföra stora ekonomiska resurser , eller kan försvara oss själva.

12088575_900513896700910_3830480267254231841_nsamuel

Samuel Körner Lilja. Lund fick igenom sin motion

Motionen om samkönade personers rätt till att prövas som adoptionsföräldrar gick igenom. Inget ändras i sig, lagen finns redan, men det känns skönt för många att Rikstinget ställt sig bakom

12141796_887572101326016_6477154835610617943_n gustav