• Vad det egentligen handlar om

Göran Hägglund, Kristdemokraternas 2:e vice ordförande

Folkomröstningen på söndag handlar om Sveriges inflytande och ansvar i det nya Europa, om de svenska företagen ska få rimliga möjligheter att konkurrera med andra och till sist våra möjligheter att finansiera bland annat vården och omsorgen. Det sade Göran Hägglund, 2:e vice ordförande och ledare för
    Kristdemokraternas folkomröstningskampanj, när han på onsdagen besökte Värnamo.

Frågan om valutasamarbetet är en angelägenhet för alla i vårt land. Ska de svenska företagen, som nej-sidan vill, får behålla de konkurrensnackdelar som de har i förhållande till många av konkurrenterna? Vad betyder detta i form av färre jobb? Hur kan man förklara en politik som innebär mindre skatteintäkter och därmed mindre pengar till att korta vårdköer, skapa en god personaltäthet i vården, bygga upp en bra skola för våra barn, med mera? Varför ska vi avstå från att maximera vårt inflytande över det som spelar en viktig roll för vår framtid vare sig vi deltar eller inte? frågade Göran Hägglund vidare.

Sveriges välstånd och välfärd är byggd på rika naturresurser, uppfinningsrikedom och idogt arbete. Men också på öppenhet, samarbete och handel. Det är på den väg som välståndet och välfärden kan utvecklas. Med ett Nej kommer Sverige att förändras. Vi viker då av från den väg av öppenhet, samarbete och handel som varit den som gett vårt land den välfärd och det välstånd som vi har.

Av dem som gått före, 350 miljoner människor i tolv länder, är hela 75 procent nöjda med euron. Varför inte ta intryck av dem som gått före?

Göran Hägglund