• Distriktsstämma med partiledarbesök

13 % av svenskarna röstar på Kristdemokraterna i blindtest! Dem ska vi nå! utmanade Göran Hägglund, partiordförande för Kristdemokraterna, sina partikamrater i jönköpingsdistriktet. Distriktsstämman i Huskvarna antog även ett regionalt valprogram, ”En bra plats att leva på” och valde Andreas Carlson, Mullsjö, till distriktsordförande.

Dagen började med ett pass kallat Fokus på politik. Under två timmar kunde stämmodeltagarna delta i fyra seminarier om bland annat bostadspolitik, hälso- och sjukvård och jobben.

Efter lunch var det äntligen dags för Sveriges bästa partiledare, Göran Hägglund (KD), att äntra podiet. I sitt utmanande och humorspäckade tal nämnde han bland annat att Alliansen har sänkt skatten för pensionärerna med 15 miljarder och jämförde det med att Socialdemokraterna aldrig någonsin sänkte den under hela sin tid vid regeringsmakten.

– Sedan 2006 har Alliansen tillfört över 45 miljarder till välfärden, varav 22 miljarder till sjukvården, fortsatte socialminister Göran Hägglund. Detta ska jämföras med de beskrivningar av en krackelerande välfärd och ett Sverige i förfall som oppositionen sprider. De är helt enkelt inte trovärdiga.

Distriktsstämman beslutade att välja om Andreas Carlson, Mullsjö, som distriktsordförande, Stefan Gustafsson, Sävsjö, som 1 vice ordförande och Mia Frisk, Tenhult, som 2 vice ordförande. Dessutom antog stämman ett regionalt valprogram, ”En bra plats att leva på”.