• Vegan- och miljömål när Irene besökte Värnamo

En resa med inslag av mat producerad med helt ny teknik, besök hos Sveriges första upphandlingsnämnd och spännande miljösamtal med Klimatpiloterna. Det fick Irene Oskarsson, Kristdemokraternas ledamot i Riksdagens Miljö- och jordbruksutskott vara med om i dag.

Första stoppet på Irene Oskarssons road trip genom kommunen var Rydaholm. Där besökte hon Supervip-smak som tillverkar produkt-serien Trigotté.

– Att möta företagare som Silvia och Juan Vera ger otrolig energi, säger Irene Oskarsson. Silvias förmåga att se möjligheter och viljan att utveckla företaget så att det kan ge arbete till fler ger inspiration.

– Deras satsning på att producera livsmedel av hög kvalité med ett högt innehåll av proteiner och kalcium ger många möjlighet att få en näringsriktig kost, helt vegant. Det ska bli väldigt spännande att följa deras utveckling, fortsätter Irene.

Efter besöket i Rydaholm fortsatte resan till Värnamo. Där fick Irene möta Dieter Wagner (M) och Håkan Johansson (KD), ordförande respektive 1 vice ordförande i Upphandlingsnämnden. Irene hade många frågor om Värnamos unika modell att ta sig an kommunal upphandling och lyfta den till en strategisk nivå.

Värnamobesöket avslutades med en träff med Klimatpiloterna i Värnamo som har efterlyst en möjlighet att få träffa Kristdemokraternas ledamot i Riksdagens Miljö- och jordbruksutskott Irene Oskarsson.

– Kvällens samtal med Klimatpiloterna om energi och miljöfrågor gav många spännande tankar om hur vi ska hantera vår planet och vårt samhälle på ett hållbart sätt, säger Irene Oskarsson. Hur svårt ska det till exempel behöva vara att köpa en tågbiljett om man vill ta tåget till Paris och inte flyget?

– Det kan man fråga med rätta, avslutar Irene. Det måste vara lika lätt att köpa tågbiljett som flygbiljetter.