• Vad är det som händer i Sverige?

Christer Fjordevik, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Håkan Johansson)

Jag känner inte igen Sverige, vår demokrati och mentalitet, skriver Överförmyndare och Kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik (KD) i ett inlägg i senaste numret av medlemstidningen Vitsippan.

Vad är det som händer i Sverige?

Det drar allt kallare vindar genom Sverige. Våra flyktingar som kommit hit för att söka sig en fristad, får ett allt kyligare bemötande. Det gäller inte minst de ensamkommande barnen.

Migrationsverket gör åldersuppskrivningar, inte sällan rena subjektiva bedömningar av en handläggare. Det är ett myndighetsbeslut, som inte kan överklagas. Så får det inte gå till i en rättsstat! Alla myndighetsbeslut måste gå att överklaga. Vad är det som händer?

Barn utvisas, ibland till ett land där de inte vuxit upp och framför allt till en mycket osäker framtid. Barnen är oroliga och rädda. Många försöker ta livet av sig. Andra flyr och gömmer sig och blir gatubarn. Vad är det som händer?

Jag känner inte igen Sverige, vår demokrati och mentalitet. Barnen har sökt sig till Sverige för att hitta ett härbärge, men möts av beskedet, att det inte finns plats för dem! Det är inte svårt att dra parallellen till Betlehem en gång. Då var det en familj, som möttes av samma besked, som de ensamkommande barnen idag! Vad är det som händer?

Vi kristdemokrater har en ännu viktigare uppgift i politiken idag! Om inte vi står upp för människovärdet och barmhärtigheten, vilket parti gör det då?

Christer Fjordevik