• Förnya föräldraförsäkringen på riktigt

Gunnar Crona, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Håkan Johansson)

– När blev det omodernt att själv bestämma vem som vet bäst vad som fungerar för mitt barn och min familj? frågar Gunnar Crona (KD) i en insändare i dag. Vi behöver en ny familjepolitik som skapar möjligheter för familjer att spendera mer tid tillsammans.

Förnya föräldraförsäkringen på riktigt

Regeringen har presenterat förslag på en ny föräldraförsäkring. Den presenterades som ett ”modernt” förslag. När blev det omodernt att själv bestämma vem som vet bäst vad som fungerar för mitt barn och min familj?

Regeringen föreslår att dagens kvoterade månader ökas från tre till fem månader. Det begränsar ytterligare familjernas självbestämmande. Antalet dagar som kan tas ut före barnet fyller tre år föreslås minska, från dagens 480 till 390 dagar, och antal dagar totalt minskas från 480 till 460. Regeringen vill dessutom också ta bort de så kallade dubbeldagarna vid förlossning som möjliggör för båda föräldrarna att vara hemma samtidigt precis i början.

Redan idag kämpar många familjer för att få vardagen att gå ihop. Med förslaget skulle fler familjer få problem eftersom de måste passa in i en mall som regeringen anser är bäst. Vi är övertygade om att föräldrarna, inte politikerna är bäst lämpade att själva avgöra hur de ska lägga livspusslet.

Vi tycker det är bra att man vill förnya föräldraförsäkringen. Men vi vill gå åt motsatt håll eftersom varje familj har sina specifika behov. Kristdemokraterna vill erbjuda maximalt med lösningar för föräldraförsäkringen. Vi är emot all form av kvotering och tycker att föräldrarna fritt ska få överlåta dagar mellan varandra och till närstående. Vi vill också ge full frihet att ta ut dubbeldagar där båda föräldrarna är hemma med barnet samtidigt.

Familjer har olika förutsättningar och gör olika prioriteringar. I en tid då den psykiska ohälsan bland unga ökar krävs en familjepolitik som skapar möjligheter för familjer att spendera mer tid tillsammans.

Gunnar Crona
    Kristdemokraterna Värnamo