-
Yrkande om detaljplan för containerterminal
Förslag till beslut Vi föreslår kommunfullmäktige besluta:
Att återremittera ärendet om detaljplan för containerterminalen för följande kompletteringar och ytterligare beredning:
- En barnkonsekvensanalys
- En fördjupad bulleranalys och en plan för bullerskydd
- En fördjupad landskapsanalys och en plan för visuellt skydd
- En plan för en vändplats väster om järnvägsövergången
- En utredning om containerterminalens påverkan på järnvägsövergången
- En plan för en ny väg samt gång- och cykelväg till bad- och båtplatsen
- En utredning om en minskning av planområdets storlek
- En utökning av buffertzonen mellan terminalområdet och vägen till bad- och båtplatsen
Återremissen syftar till att säkerställa att beslutet fattas på en fullgod grund och att samhällets intressen avseende livsmiljö, friluftsliv och rekreation tillgodoses.
Kristdemokraterna instämmer med kommunen i att det finns samhällsintressen för Insjön, Leksands kommun och regionen kopplade till denna detaljplan, främst ekonomiska sådana. Vi menar dock att det även finns intressen avseende livsmiljö, friluftsliv och rekreation som nuvarande förslag inte tar tillräcklig hänsyn till.
I ärendets handlingar framgår följande: “Frågan om insjöbornas tillgång till natur- och rekreationsområden, samt bad- och båtplats, är av hög prioritet. Det är dock inte en fråga som kan lösas inom aktuellt planarbete.“ Vi menar tvärtom att detta måste beaktas i planarbetet.
Den synpunkten delar vi med Åhls hembygdsförening som bland annat framförde följande i samrådet: “Innan utvidgningen av terminalen genomförs måste en lösning av en förbindelse till bad- och småbåtshamnen vara genomförd. Frågan har behandlats i många år utan att något av de alternativ som föreslagits har genomförts.”
Detta synsätt menar vi även får stöd av kommunens program “Ett miljömässigt hållbart Leksand”, i vilket följande fastslås: “Sjöarna och vattendragen i kommunen utgör en stor tillgång för rekreation och friluftsliv året om och nyttjas flitigt för bad, fiske och båtutflykter. (…) I samband med utveckling av Leksand ska hänsyn tas till behovet av tätortsnära rekreationsområden samt att populära frilufts- och rekreationsområden inom kommunen förvaltas och utvecklas för att kunna nyttjas för dessa syften även i framtiden.”
Utifrån detta föreslås att ärendet återremitteras för följande kompletteringar och ytterligare beredning:
- En barnkonsekvensanalys
I samrådsredogörelsen står följande: “Då detaljplanen omfattar ett industriområde där allmänheten inte ska vistas har bedömningen gjorts att en barnkonsekvensanalys inte behöver tas fram.” Vi delar inte denna bedömning. Detaljplanen får bland annat konsekvenser för intilliggande bad- och båtplats samt för möjligheterna till rekreations- och fritidsverksamhet på platsen. Dessa konsekvenser bör beskrivas, även utifrån barnperspektivet.
- En fördjupad bulleranalys och en plan för bullerskydd
I samrådsredogörelsen står följande: “Området kring Åhlbyn bedöms inte vara ett friluftsområde och omfattas därför inte av Naturvårdsverkets riktlinjer för buller i sådana. (…) Området är inte heller utpekat som kommunal badplats. (…) Eventuell utveckling av strandområdet ligger utanför arbetet med detaljplanen.” Vi delar inte denna bedömning. Självklart är Åhlbyn ett friluftsområde – det har det alltid varit, och detaljplanen riskerar att försvåra en önskvärd utveckling av strandområdet. Även om det idag inte är en kommunal badplats är det något som vi driver och som vi menar är självklart för framtiden. Därför bör bullernivån vid bad- och båtplatsen mätas och detaljplanen kompletteras med bullerskydd mot järnvägen och containerterminalen.
- En fördjupad landskapsanalys och en plan för visuellt skydd
Det som anges ovan avseende bullerskydd gäller även visuellt skydd. I samrådet önskades en analys av siktlinjen från bad- och båtplatsen, vilket inte genomfördes. Detta bör göras. Landskapsbilder från ytterligare positioner närmare industrin kan med fördel också tas fram för att det ska vara möjligt att bedöma behovet av visuellt skydd även väster om containerterminalen.
- En plan för en vändplats väster om järnvägsövergången
Kommunen gör bedömningen att en vändplats innan järnvägsövergången inte behövs. Vi delar inte denna bedömning. Även om övergången kommer att blockeras kortare tidsintervall kan det finnas behov av att vända. Detta framförde Insjöns intresseförening och Insjöns båtklubb i samrådet: “Man måste kunna vända ifall plankorsningen är blockerad.” Att behöva backa 250 meter, med släp, är inte rimligt. Därav bör det finnas en plan för en vändplats.
- En utredning om containerterminalens påverkan på järnvägsövergången
I granskningsutlåtandet står följande: “De siffror kommunen fått från verksamhetsutövaren visar på att väntetiden vid järnvägsövergången blir max fem minuter.” Denna information finns inte med i övriga handlingar, och det framgår inte hur verksamhetsutövaren har kommit fram till detta. Utifrån att järnvägskorsningen under många år har kunnat blockeras flera timmar dagligen, och under betydligt längre perioder än fem minuter, bör detta utredas vidare. Frågan har avgörande betydelse. Vilka garantier eller krav finns det kopplat till terminalens påverkan på järnvägsövergången? Här bör tilläggas att det, i alla fall tidigare, har funnits planer på att järnvägskorsningen ska stängas i en senare etapp. Stämmer det?
- En plan för en ny väg samt gång- och cykelväg till bad- och båtplatsen
I samrådsredogörelsen står följande: “Att utveckla en kompletterande väg till strandområdet ligger dock utanför arbetet med aktuell detaljplan.” Vi håller inte med. Dessutom är vi frågande till att följande skrivelse har tagits bort från detaljplanen efter samrådet: “kommunen undersöker lösningar som ska möjliggöra en stängning av järnvägsövergången”. Vi menar att en ny väg är en prioriterad fråga som det bör finnas en plan för i planarbetet, inte minst på grund av att detaljplanen kan påverka vilka lösningar som är möjliga. Medel till detta finns även i investeringsbudgeten. Om inte en plan för en ny väg kan tas med i denna detaljplan, vilket vi tycker och vilket har utfästs tidigare av både politiker och tjänstemän, bör politiken samtidigt som man hanterar detaljplanen ändå fatta beslut om att en ny väg ska byggas och ge de uppdrag som krävs.
- En utredning om en minskning av planområdets storlek
Exploateringen bör vara så liten som möjligt för att bibehålla jordbruks- och betesmark samt minimera den visuella påverkan, bullernivåerna och annan miljöpåverkan. Det bör utredas om det är möjligt att placera en del av den utökade industriverksamheten inom befintligt industriområde istället för att exploatera ny mark, och på så sätt minska planområdets storlek till ytan.
- En utökning av buffertzonen mellan industrimarken och vägen till bad- och båtplatsen
Med hänsyn till att Trafikverket önskar ett avstånd om minst 15 meter från byggbar mark till spårmitt på närmaste järnvägsspår menar vi att samma säkerhetsavstånd bör gälla för den enskilda vägen som går till bad- och båtplatsen, längs det sydöstra delområdets södra gräns. Den 5 meter breda zonen för naturmark bör alltså utökas till 15 meter. Detta dels för säkerheten då högsta tillåtna höjd är 15 meter, dels för att minska den visuella påverkan.
Därutöver anser vi att samrådsredogörelsen också bör ingå i beslutshandlingarna.
Underskrift
Carin Malm (KD), gruppledare och ledamot i kommunfullmäktige
Yrkande till fullmäktige om detaljplan för containerterminalen, KD Leksand