• Ett Sverige att lita på

Det finns mycket som är bra i Sverige, det ska vi påminna varandra om och vara rädda om, men det som brister får politiken inte blunda för. Nästan 140 000 personer har stått olagligt länge i kö. Vårdköerna måste kortas. Förra året blev 2 480 barn rånade i Sverige, det är en ökning med 31 procent. Tryggheten måste öka

• Äldre som bor på särskilt boende har rätt till vård och behandling utifrån den enskildes behov.

• Äldre som bor på särskilt boende och deras närstående har rätt att vara delaktiga vad gäller vård och behandling vid misstänkt eller konstaterad covid-19.

Det finns en enorm kraft i vårt samhälle som manifesterats i solidaritet. Med omsorg och medmänsklighet för vår nästa. Det har synts genom vård- och omsorgspersonal som slitit för att rädda liv och hälsa. Genom företagare och anställda som kämpat för att inte företag ska gå i under. Genom ideella organisationer som trots egna problem fortsatt sträcka ut en hand till utsatta.

Nu krävs det goda värderingar som sätter människovärdet främst och politiker som vill och vågar prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är de viktigaste frågorna för oss.

KD är beredda att ta oss an uppgiften. För Sverige förtjänar bättre.