• Länge leve landsbygden!

2020 kommer gå till historien som året då vår världsbild rubbades och det vi trodde var omöjligt blev möjligt. Restriktioner och förbud har påverkat vårt sätt att leva i stort och smått. Vi har påverkats av sjukdom, arbetslöshet, hemarbete och distansstudier.

I denna stund av ovisshet finns också möjligheter att omvärdera och reflektera över det avtryck jag vill lämna i världen och på klimatet.

I Vaggeryds kommun har vi småföretagare och privatpersoner som vill hålla landskapet öppet. Vi har äran att ha lantbrukare och månskensbönder som i samspel med naturen håller landskapen öppna genom djurhållning och odling. Ett varierat bruk av jorden och upprätthållandet av den biologiska mångfalden genom till exempel återskapandet av våtmarker tror vi är viktigt. Liksom mångfalden bland invånare i vår kommun behövs, behövs också mångfalden av växter och grödor.

Vi har i vår närhet producenter som låter oss ta del av det goda som naturen har att erbjuda och där vi gemensamt arbetar för en giftfri vardag. Vi kan välja bort de besprutade frukter och grönsaker som rest en lång väg och istället avnjuta det som växer i vår närhet.

Vi har på det senaste halvåret fått se en Reko-ring starta i vår kommun. Lokalt förankrade mindre producenter, med möjlighet att leverera bra och närproducerade råvaror lyfts fram och vi får chansen att stödja dem genom att handla. Närodlat och närproducerat är en viktig del i att minska vårt klimatavtryck.

Kristdemokraterna vill öka graden av självförsörjning i Sverige. Landsbygden är grunden för att kunna skapa ökade möjligheter för att kunna försörja vår befolkning och vi tror på tillväxtkraften i det lilla företaget och på möjligheten hos de större producenterna. För att möjliggöra det behöver vi också se till att det finns avsättning för det som produceras. Därför vill vi också ha en fortsatt hög grad av lokalt producerade råvaror i kommunens tillagningskök och ge möjlighet för mindre producenter att vara med i upphandlingar.

Tillsammans fyller vi landsbygden med liv.

Nicklas Nordquist, KD
    Viktoria Önneby, KD