• Landsbygdsskolorna är viktiga för landsbygden

Landsbygdsskolorna är viktiga ur ett boendeperspektiv för de som bor på landsbygden. Nybyggnationen på landsbygden har varit stabilt växande även om vi haft lågkonjunktur. Benägenheten till att byta boenden är störst i den åldersgrupp då man skaffar barn och i valet av boende är närheten till förskola, skola och fritids för de lägre åldrarna viktig.

Landsbygdsskolorna har fördelar i form av småskalighet och trygghet. Vi ser även att på landsbygden finns en stor drivkraft och engagemang som vi ska vara rädda om.

Vi ser positivt på den samverkan som finns mellan förskolan och skolan och även på den samverkan som finns mellan landsbygdsskolorna.

Den lokalutredningen som BUN har gjort ger oss ett bra underlag om skolornas inre och yttre miljö, hur skolan pedagogiskt har förändrat och hur befolkningsutveckling ser ut.

Många av våra skolor är äldre och har ett renoveringsbehov och för att kunna möta framtidens utmaningar behöver vi framöver göra satsningar på skolan, både i centralorterna och på landsbygden.