• Syrisk-ortodox kyrka invigd i Flemingsberg

I lördags var det invigning av den nya syrisk-ortodoxa kyrkan i Flemingsberg. Efter flera år av byggnation står samlingslokalen klar och invigdes under ledning av patriarken och ärkebiskopen för den syrisk-ortodoxa kyrkan. På plats fanns också Karl Henriksson (KD), kommunalråd, och Gorges Barkho (KD), ordförande för KD Huddinge.

St Matti och St Behnams församling har nu fått sin kyrka i Flemingsberg. Det firades under helgen med gudstjänst och invigning i den stora tegelsalen. Samtidigt fanns det stunder av allvar då man påmindes om situationen i Mellanöstern.

– I ljuset av de fruktansvärda händelser som pågår i Syrien och Irak är jag glad att vi i Sverige och Huddinge inte bara tolererar utan också kan välkomna kristna från Mellanöstern. Jag gläds också över att Huddinges syrianer nu har en egen kyrka och samlingslokal där de nu kan mötas, säger Karl Henriksson.

Närvarande under invigningen var även riksdagsledamoten Robert Halef (KD), Svenska kyrkans biskop Eva Brunne och kommunstyrelsens ordförande, Daniel Dronjak Nordqvist (M).