• Ökat stöd för KD i Huddinge #larstillbryssel

När valresultaten till Europaparlamentet presenterades av Valmyndigheten i onsdags i förra veckan stod det klart att Kristdemokraterna behåller sitt mandat. Men även att partiet har fått ett ökat stöd av svenska folket. Från 4,7 procent i förra Europaparlamentsvalet 2009 till 5,9 procent, vilket är en ökning med 1,2 procentenheter.

– Det är ett glädjande besked att vi har gått framåt och att fler har valt att ge sitt förtroende till Kristdemokraterna. Dessutom har vi gjort den största ökningen bland alla allianspartierna. Det är värt att fira, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Även i Huddinge har stödet för Kristdemokraterna ökat till Europaparlamentet, från 3,8 procent till 4,7 procent.

– Det känns jätteroligt att Kristdemokraterna har ökat även här. Resultatet visar en ökning med nästan en procentenhet vilket också betyder att förtroendet för partiet är starkare här nu än 2009. Det är en seger som vi tar med oss inför höstens valrörelse, fortsätter Tomas Hansson.

När personvalskryssen hade räknats klart blev Kristdemokraternas förstanamn Lars Adaktusson en klar vinnare. Bland de som röstat på Kristdemokraterna hade 48,92 procent kryssat i hans namn. Dessutom blev EPP, European People’s Party (Europeiska folkets parti), den största gruppen i parlamentet.

– Kristdemokraterna ingår i EPP vilket är positivt för oss. Nu kan vi skicka en envis journalist till Bryssel och som även hamnar i en bra position, avslutar Tomas Hansson.