• Attefall grävde för nya studentbostäder i Huddinge

I måndags togs första spadtaget för 344 nya student- och ungdomslägenheter vid Visättra ängar i Huddinge. I spaden höll Stefan Attefall (KD), bostadsminister, Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden och Christofer Söderström, projektutvecklare från Wästbygg. Bostäderna beräknas bli klara etappvis med första inflyttning hösten 2015.

bild4Totalt planeras 670 nya lägenheter i området fördelat på fyra olika etapper. Tack vare Boverkets nya regler som träder i kraft den 1 juli, som bland annat medger att ytan i lägenheter upp till 35 kvm kan disponeras på ett mer effektivt sätt, har antalet lägenheter i första etappen kunnat ökas från 309 till 344 i fastigheten. Bostäderna uppförs för att klara certifiering enligt Miljöbyggnad Silver, vilket säkerställer låg energianvändning och god kvalitet på inomhusmiljön.

– Det är alltid glädjande för en bostadsminister att vara med och ta första spadtaget för nya studentbostäder. Extra glädjande är det i det här fallet där det har blivit fler bostäder än vad man räknat med från början, tack vare regeringens regelförenklingar för studentbostäder, säger Stefan Attefall, (KD), civil- och bostadsminister.

bild2– Vi har i Huddinges bostadsplanering särskilt prioriterat ungdoms- och studentlägenheter eftersom behovet av dessa är så stort. Det här projektet ger universitet och högskolor i området en ökad konkurrenskraft och stärker därmed Huddinge som högskolekommun. Bostäderna bidrar också till en fortsatt stark utveckling av den regionala stadskärnan Flemingsberg, säger Tomas Hansson, (KD), kommunalråd i Huddinge och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.