• Nya satsningar för ett attraktivare Huddinge

Toaletter till naturreservat, ljusdesign i gångtunnlar, cykelparkeringar vid pendeltågstationer samt en dansbana i Vårbyparken. Det är några av de åtaganden som ingår i den verksamhetsplan för 2015 som samhällsbyggnadsnämnden godkände på onsdagen.

– Jag är jättenöjd med vår nya verksamhetsplan. Bland annat ska vi arbeta för att alla kommunens badplatser ska få en likartad standard, vilket vi kommer att ta hänsyn till när Segeltorp får ett nytt kommunalt bad under nästa år. Sedan är jag jätteglad över att flera lekplatsprojekt nu kommer börja byggas, bland annat i Solgård och Visättra, berättar Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Kristdemokraterna har länge arbetat för att Huddingeborna ska få tillgång till fler lekplatser och grönområden i närheten av där de bor. De lekplats- och parkprogram som har arbetats fram kommer nu förändra närmiljön för olika bostadsområden.

– Vi i samhällsbyggnadsnämnden har satt upp en ambitionsnivå där minst 98 procent av invånarna ska ha max 300 meter gångavstånd till ett mindre grönområde. Detta för att vi tror att det är viktigt med närhet till växtlighet och natur för att må bra, säger Tomas Hansson.

Nämnden kommer också att arbeta för att personer med funktionshinder ska kunna ta del av leder i kommunens naturreservat på ett mer tillgängligt sätt. Därför väljer nämnden att bland annat rusta upp lederna i Gladövik vid Sundby.

– Naturreservaten ska vara till för alla och det är också vårt ansvar att möjliggöra det, säger Tomas Hansson.

Ett annat område som nämnden vill satsa på är utbyggnaden av cykelbanorna. Projekt som Tomas Hansson gärna ser planeras också på en regional nivå.

– Alltfler stockholmare väljer att använda cykeln som färdmedel och eftersom många i dag bor i en kommun och jobbar i en annan är det viktigt att cykelbanorna håller samma goda kvalitet hela vägen, säger han.

Andra projekt som samhällsbyggnadsnämnden hoppas på att kunna genomföra under nästa år är en upprustning av Långsjöparken i Stuvsta-Snättringe och Sjöängsbadets park i Trångsund, att få ljusdesign i gångtunnlarna vid Nytorps mosse, toaletter vid Skeppsmyreparken, cykelkurser för vuxna i Vårby, ytterligare studentbostadsprojekt främst i Flemingsberg samt ut- och ombyggnad av ett flertal gator och vägar.

– Det blir ett spännande år, både för samhällsbyggnadsnämnden och för Huddinges invånare, avslutar Tomas Hansson.