• Kungens kurva får en gång- och cykelbro

Huddinges ambition att förbättra trafiken för gång- och cykeltrafikanter fortsätter. Nu byggs en gång- och cykelbro mellan Kungens kurva och Skärholmen i samband med att arbetet Förbifart Stockholm börjar.
    – Vi vill se fler alternativa gång- och cykelvägar för att öka framkomligheten i området, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Sedan 2013 har Huddinge valt att prioritera gång- och cykelvägar högre än biltrafiken när samhället ska utvecklas. Därför är det positivt att kommunen nu förstärker länken mellan Kungens kurva och Skärholmen ytterligare genom en ny gång- och cykelbro. Det menar Kristdemokraternas Karl Henriksson.

– I dag arbetspendlar många mellan Stockholm och Huddinge och E4an blir inte sällan en barriär för dem som egentligen skulle vilja ta cykeln till jobbet. Så när vi fick veta att den nuvarande gång- och cykeltunneln tillfälligt stängs av vid byggandet av Förbifart Stockholm såg vi möjligheten att förstärka förbindelsen över kommungränsen – inte bara hitta en temporar lösning, berättar Karl Henriksson.

Tunneln planeras att öppna igen när motorvägsförbindelsen är färdigbyggd och då kommer gång- och cykeltrafikanter att ha fler alternativ att välja mellan när de vill ta sig mellan Kungens kurva och Skärholmen. I samband med den nya gång- och cykelbron kommer Huddinge även att förlänga cykelvägen in mot Kungens kurva-området och samtidigt göra den till en del av Trafikverkets regionala cykelstråk.