• Terminstart för Svenska med baby i Flemingsberg

På tisdagen hade Svenska med baby en kick off på Flemingsbergs familjecentral. Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden, deltog för att höra mer om organisationen.
    – Svenska med baby är ett jättebra initivativ för att hjälpa människor att mötas över kulturgränserna, säger han.

Det är tredje terminen som familjecentralen i Flemingsberg samarbetar med organisationen Svenska med baby. Från och med nästa vecka kommer de att ha öppet en gång i veckan med förhoppningen att etablerade och nyanlända svenskar ska få möjlighet att lära känna varandra. Organisationen har i dag flera sponsorer och finns utöver Flemingsberg och Skogås även utspridda över Stockholms län och i flera städer runt om i landet. Karl Henriksson tycker att organisationens verksamhet är fantastisk och är positivt inställd till en expandering i andra kommundelar i Huddinge.

– Jag ser verkligen fram emot att utveckla samarbetet, både under den här terminen men också långsiktigt, säger Karl Henriksson.

Svenska med baby är en organisation som vill skapa möten med föräldrar och barn (upp till två år) från olika bostadsområden med ambitionen att bryta segregationen och hjälpa nysvenskar att träna svenska.