• Alltfler elever nöjda – Huddinge förlänger sitt avtal med SFI-skolor

Huddinge fortsätter avtalet med utbildningsanordnarna inom SFI (Svenska för invandrare). Det fattade gymnasienämnden beslut om på sitt senaste möte.
    – Utbildningen har visat på goda resultat och fler SFI-elever är mer nöjda än tidigare. Då känns det helt naturligt att avtalet får fortsätta, säger Kaija Jansson (KD), ersättare i gymnasienämnden.

Det var under våren 2014 som Huddinge kommun slöt avtal med sex olika SFI-skolor runt om i länet som innebar att kommunens SFI-elever kunde välja på ett större utbud. Avtalet skulle gälla i två år med möjlighet till förlängning. Inför att avtalet började närma sig sitt slut valde därför gymnasienämnden att göra en utvärdering av den tid som gått.

– Bilden är ganska klar då vi kan se att fler elever är nöjda med sin utbildning samtidigt som  antagningstiden har förkortats. Det är väldigt positiva besked och därför väljer vi att låta dem fortsätta i två år till, säger Kaija Jansson.

De utbildningsanordnare som Huddinge kommun har avtal med är: Folkuniversitetet, Hermods, InfoKomp, Lernia, Miroi och MoA Lärcentrum