• Nya förskoleregler gynnar Huddinges minsta

Pressmeddelande 15 april. Huddinge kommuns ersättning till förskolor tar under sommaren en ny riktning. Nu ska förskolorna få en högre peng för yngre barn än för äldre. Det fattade förskolenämnden beslut om på torsdagen.

– En av de mest prioriterade frågorna den här mandatperioden är att hålla nere barngruppernas storlek för de allra minsta, och att göra förändringar i ersättningssystemet är en viktig nyckel för att vi ska lyckas. Med den nya inriktningen ger vi förskolorna ett ekonomiskt utrymme att anställa mer personal för de yngre barnen och på så sätt kan också mindre grupper skapas, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Tidigare har ersättningssystemet inneburit att alla barn, 1-5-åringar, har kategoriserats efter hur många timmar i veckan de tillbringar på förskolan, vilket har gett förskolorna ett högre belopp ju fler timmar barnen är där. Nu begränsas antalet tidskategorier till två, mer eller mindre än 25 timmar, samtidigt som förskolorna med det nya systemet får en högre ersättning för barn i åldrarna 1-3 år och en lägre ersättning för barn i åldrarna 4-5 år.

– Vi vill satsa mer resurser på de små barnen eftersom de har ett större behov av en vuxens uppmärksamhet. Med den här förändringen blir deras vardag tryggare vilket skapar goda förutsättningar för en stabilare grund, säger Karl Henriksson.

Förändringarna i ersättningssystemet gäller alla förskolor i kommunen, både kommunala och fristående.

För mer information:
    Karl Henriksson (KD)