• Ny förskola när nya bostäder byggs i Huddinge centrum

I östra delen av Huddinge centrum, Sjödalsbacken, planerar kommunen för en ny förskola och 220 nya lägenheter.
    – Den nya förskolan blir ett viktigt tillskott till hela området och kommer inte bara att täcka behovet för de nytillkomna bostäderna. Med sitt läge blir den viktig för hela centrala Huddinge, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Sjödalsbacken ska få en starkare koppling till Huddinge centrum. Med nya bostäder och en förskola för 100 barn är området en del av kommunens plan att förtäta i kollektivtrafiknära lägen. Samtidigt väljer man att bevara Klockarbacken genom att låta den bli en skogspark.

– Det är viktigt att skapa attraktiva parker när vi förtätar så att människor kan få ett andrum i vardagen. Klockarbacken kommer att bli en viktig park som på ett bra sätt kompletterar Sjödalsparken. För förskolans del är det viktigt att både få bra utemiljöer runt förskolan och nära till olika typer av parker, säger Karl Henriksson.

Det var på onsdagen som kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott fattade beslut om ett planuppdrag för de nya bostäderna och förskolan samt att göra Klockarbacken till en skogspark. Detta ska sedan kommunstyrelsen fatta beslut om den 25 maj. Kommunstyrelsens förvaltning väntas även få uppdraget att ta fram en detaljplan för området. Att NCC Boende AB bygger samt tar över marken från Huge Fastigheter är ett förslag som ska upp till kommunfullmäktige 13 juni.