• Huddinges minsta bryter utanförskapet

Det framgångsrika integrationsprojektet Svenska med baby ska få möjlighet att utöka sin verksamhet i Huddinge. Det menar Karl Henriksson (KD), kommunalråd.
    – I kommunens budget avsätter vi medel för att hjälpa nyanlända att få kontakt med det svenska samhället, berättar han.

Svenska med baby är en verksamhet som riktar sig till föräldrar med barn under två år och som vill träffas över kulturgränserna. I dag pågår det ett samarbete mellan verksamheten och familjecentralerna i Flemingsberg och Skogås där aktiviteter hålls för att sänka trösklar och skapa nya relationer.

– För många nyblivna föräldrar finns det ett behov av olika mötesplatser för att inte bli helt isolerade i sina hem, något som inte minst gäller nyanlända föräldrar utan ett socialt nätverk. Därför är Svenska med baby ett väldigt bra initiativ eftersom föräldrarna på ett naturligt sätt kommer i kontakt med varandra. Barnen blir ett slags isbrytare, förklarar Karl Henriksson.

I den styrande koalitionens förslag till Mål och budget för år 2017 tillsätts därför resurser som ska stärka integrationen i kommunen. Ett uppdrag är att bättre ta vara på civilsamhällets engagemang och initiativförmåga och utveckla samarbetet med föreningslivet.

– Svenska med baby är ett bra exempel på samarbete med föreningslivet. Vi ser gärna att verksamheten får fortsätta utvecklas i kommunen eftersom vi har sett att det får en positiv effekt. Nästa steg blir förhoppningsvis att även starta upp verksamhet i Vårby gård, säger Karl Henriksson.

Svenska med baby bjuder också några gånger per termin in till gemensamma aktiviteter i Stockholms län för att det sociala nätverket ska stärkas ytterligare. Det är gratis att vara med och ingen föranmälan krävs.