• Ny stadsgata ska binda ihop Flemingsberg

Två nya förskolor planeras i Flemingsberg när huvudgatan Hälsovägen omvandlas till stadsgata. Tillsammans med 800 nya bostäder, ett flertal butikslokaler och två torg kommer de att bidra till att bygga samman kommundelens olika områden.
    – Vi kommer att få se ett nytt Flemingsberg, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Kommunens planer för Flemingsberg fortsätter. En ny detaljplan för Hälsovägen har tagits fram och ska nu ut på granskning. I onsdags behandlades planerna på kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott. Bland annat handlar det om att få in synpunkter på de nya förskolorna samt de hundratals bostäder och flertalet butikslokaler som ska finnas med längs vägen.

– Det är jättespännande vilken utvecklingsfas Flemingsberg befinner sig i just nu. Med Hälsovägen som ny stadsgata kommer de olika områdena i kommundelen att kopplas samman och få ett naturligt stråk emellan sig. Från järnvägen ända bort till Flemingsbergs centrum kommer vi att få en tät bebyggelse av både hyresrätter och bostadsrätter, berättar Karl Henriksson.

Planen är även att koppla samman universitets- och sjukhusområdet med Flemingsbergsparken genom två nya torg längs med den nya stadsgatan.

– När vi rustar upp Hälsovägen kommer även Flemingsbergsparken att få en uppdatering och bli mer som en stadspark. Det är glädjande eftersom vi kristdemokrater tog initiativet att kommunens parker ska renoveras och få ett nytt modernt utseende. Med en fräschare park, en ny stadsgata med flera butikslokaler och två nya torg kommer Flemingsberg att ge många tillfällen för människor att mötas. Det skapar goda förutsättningar för att Flemingsberg ska bli den levande stadsdel vi vill att den ska bli, säger Karl Henriksson.