• Ja till nya lokaler för förskolan Friskus

Hälsoförskolan Friskus ska få bygga en ny förskola i Trångsund. Det beskedet gav förskolenämnden på torsdagen i sitt remissvar angående den tilltänkta tomten i Sjöängen som idag är avsedd för förskoleverksamhet.
    – Friskus är en populär förskola som vi gärna vill ha kvar i kommunen, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Vi har tidigare berättat om förskolan Friskus som riskerade att stå utan lokaler från och med 1 juni, efter att plan- och bygglagens regler om tillfälliga bygglov ändrats. För att säkra de 30 platser som förskolan i dag har valde natur- och byggnadsnämnden att ge förskolan ett fortsatt tillfälligt bygglov på tre år. Nu har förskolan tillsammans med byggföretaget Medi Mentor ansökt om att få bygga nya förskolelokaler, ett förslag som kommunen nu har skickat ut på remiss.

– Tomten som förskolan Friskus vill ha ägs i dag av Huge Fastigheter och är sedan länge avsedd för förskoleverksamhet. Vi menar att det är fullt rimligt att de tar över marken eftersom Huge i nuläget inte har några planer på att bygga en förskola där. Vi har en stigande efterfrågan på förskoleplatser och att det blir en privat aktör är bara positivt, inte minst för en ökad pedagogisk mångfald i området, säger Karl Henriksson.

I sitt remissvar säger även förskolenämnden att lokalerna minst bör rymma 120 barn, bland annat för att barnkullarna med tiden kommer att öka.