• KD: ”Inför garantier i Huddinge kommun”

Huddinge kommun avskaffar sina riktlinjer för kvalitetsdeklarationer. Det fattade kommunstyrelsen beslut om på sitt senaste sammanträde. Kristdemokraternas kommunalråd Karl Henriksson oroas av att det kan uppstå ett vakuum och befarar att ambitionsnivåerna kan sänkas.
    – Vi behöver säkerställa fortsatt höga ambitioner i kommunen – allra helst med en garanti till medborgarna, säger han.

Kvalitetsdeklarationer infördes i kommunen år 2009. Tanken var att de skulle vara en del i kommunens arbete med att förbättra servicen gentemot invånarna, men också visa förvaltningarna vilka förväntningar de behövde leva upp till. Nu, nästan åtta år senare, menar kommunen att man har utvecklat många av sina servicetjänster och att deklarationerna har spelat ut sin roll. Men Kristdemokraterna markerade redan när kvalitetsdeklarationerna infördes att partiet egentligen ville gå ett steg längre och införa tjänstegarantier. Karl Henriksson står fast vid den önskan. Bland annat skulle han vilja ge invånarna rätt till kompensation om kommunen inte skulle lyckas nå upp till de krav som ställs.

– Det är ganska märkligt att man idag som konsument har rätt att reklamera eller få ersättning om man inte är nöjd med olika typer av tjänster, men att man som kommuninvånare inte kan kräva kommunen på kompensation om kommunen inte gör det den ska. Huddinge kommun borde ha högre ambitioner än så, säger Karl Henriksson.

Att riktlinjerna för kvalitetsdeklarationer avskaffas innebär inte med automatik att alla kvalitetsdeklarationer försvinner. De nämnder som så önskar kommer också ha möjlighet att fortsätta med kvalitetsdeklarationer och varje nämnd behöver fatta beslut om vilka kvalitetsdeklarationer de vill avskaffa eller förändra.

– För oss kristdemokrater är det speciellt viktigt att värdighetsgarantin i äldreomsorgen och kvalitetsdeklarationerna för kommunens myndighetsutövande, till exempel bygglovshanteringen, kommer att fortsätta gälla. Det får inte uppstå något tomrum där viktiga frågor om ambitionerna i kommunens myndighetsutövning bestäms utan politiska beslut, slår Karl Henriksson fast.

Beslutet om riktlinjerna för kvalitetsdeklarationer kommer att fattas slutgiltigt i kommunfullmäktige den 5 december.