• Huddinge – Vinnare av årets UF-kommun

På Älvsjömässan den 20-21 mars hölls ”Entreprenörskap på riktigt 2017” vars syfte är att unga (gymnasieelever) företagare ifrån hela Stockholmsregionen berättar om sina företagsidéer, ställer ut. UF-Stockholm delar också varje år ut ett pris till Årets UF-kommun och i år blev det Huddinge som vann. En del av motivering löd:

”Entreprenörsarbetet genomsyrar kommunens arbete från politiker till pedagoger. Det finns en tydlig samverkan mellan näringslivssidan, utbildningssidan och skolorna i kommunen, vilket bland annat tar uttryck i den lokala mässan där kommunens alla UF-företag ges möjlighet att ställa ut. Kommunens pedagoger har ett stort intresse och självklart förhållningssätt till entreprenörskap i undervisningen.”

Huddinge kommun kan också vara stolta över att ha gått upp 12 placeringar i rankningen, jämfört med förgående år.

Kaija Jansson (KD), ersättare i gymnasienämnden är otroligt glad:
    – Det är jätteroligt och visar tydligt på vad vi behöver för typ av gymnasium. Att vi redan på gymnasienivå har företagare är fantastiskt och gör så att de kan gå vidare på många olika sätt.

*UF – Ung Företagsamhet