• Tvärförbindelse i tunnel möjliggör fler bostäder

På sammanträdet den 27 mars godkände kommunfullmäktige en avsiktsförklaring mellan Huddinge kommun och Trafikverket om att den kommande vägen Tvärförbindelse Södertörn  ska dras i tunnel genom Glömstadalen.

I Glömstadalen/Loviseberg planeras det att bli en ny stadsdel med cirka 6500 bostäder. Med tvärförbindelsen i tunnel blir det möjligt att bygga betydligt fler bostäder än om vägen skulle byggas i ytläge. Överenskommelsen innebär att kommunen betalar hälften av den tillkommande kostnaden för tunnelbyggandet, upp till maximalt 400 mnkr. I nästa steg ska ett medfinansieringsavtal tas fram utifrån avsiktsförklaringen. Detta ska vara färdigt och undertecknat senast den 30 november 2017 som underlag för regeringens byggstartsbeslut för Tvärförbindelse Södertörn.

– Det är väldigt glädjande att vi nått denna överenskommelse med Trafikverket, som möjliggör ett antal tusen nya bostäder. Eftersom nya bostäder på kommunens markägor ger nya markintäkter för kommunen kommer vår medfinansiering av tunneln att betala sig själv, konstaterar Kristdemokraternas kommunalråd Karl Henriksson.