• Med anledning av terrordådet i Stockholm

Med anledning av terrordåden på Drottninggatan i Stockholm fredag den 7:e april kommer här en kort uttalande från vårt kommunalråd Karl Henriksson.

I fredags, när jag och många andra kristdemokratiska kommun- och landstingspolitiker från Huddinge och hela landet var samlade till partiets kommundagar i Karlstad, nåddes vi av den fruktansvärda nyheten om terrordådet på Drottninggatan i centrala Stockholm. Våra tankar går förstås till offren för detta meningslösa våld och till deras anhöriga som mist ett barn, en förälder, en maka eller make eller en nära vän.

Men våra tankar går förstås också med tacksamhet till alla de inom polis, räddningstjänst, sjukvård och andra viktiga samhällsfunktioner som detta veckoslut visat att vi kan lita på dem i krisens stund och till alla de vanliga stockholmare som med värme och omtanke hjälpt sina medmänniskor och visat att trots ryktet om motsatsen är vår stad en stad där man bryr sig. Det är något vi får bära med oss.

När vårt samhälles grundvalar utmanas av terror och våld står stockholmarna upp för respekt för människolivet och omsorg om medmänniskorna och visar kärlek istället för hat. Det är något väldigt kristdemokratiskt över det. Idag ska jag tända ett ljus på Drottninggatan, en symbol för hopp: Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det.

Karl Henriksson, kommunalråd (KD)