• Bättre samarbete kring rättspsyk viktigt för tryggare samhälle

Fredag den 9 juni besökte Karl Henriksson (KD), kommunalråd och Emma Henriksson (KD), ordförande i socialutskottet i riksdagen Rättspsykiatri Vård Helix i Flemingsberg.

– Ett välfungerande rättspsykiatriskt arbete är en förutsättning för ett tryggt samhälle. Rättspsykiatrin i Flemingsberg är en fantastisk spännande anläggning och det är ett fantastiskt spännande arbete som de utför. Men det är också ett arbete med stora utmaningar, sa Karl Henriksson (KD).

På Helix finns både akut rättspsykiatrisk vård, rättspsykiatrisk slutenvård och öppenvård, som är en viktig del i arbetet med att återintegrera patienterna i samhället.

– Vi som har politiskt ansvar på olika nivåer behöver se hur vi kan utveckla rättspsykiatrin och samarbetet med olika aktörer ytterligare. Det finns utmaningar för kommunerna, landstinget, kriminalvården och Försäkringskassan, frågor där vi borde kunna samarbeta bättre för att minska utanförskapet så att vi bygger ett tryggare samhälle, konstaterade Emma Henriksson (KD).