• Drevviken och Kvarnsjön kan bli naturreservat

Miljönämnden ska ta fram ett förslag om inrättande av naturreservat runt sjöarna Drevviken och Kvarnsjön (Gladö). Det beslutade kommunfullmäktige i Huddinge den 15 april.

Förra året gjorde miljönämnden en kartläggning av sjöar med höga natur- och rekreationsvärden som långsiktigt bör skyddas mot strandnära exploatering. Både Drevviken och Kvarnsjön (Gladö) utpekades då som sjöar med höga skyddsvärden både vad gäller biologisk mångfald och friluftsliv.

– Ju mer vi förtätar bebyggelsen och ju mer kommunens befolkning växer, desto viktigare blir det att skydda viktiga friluftsområden. Vi vill att Drevviken och Kvarnsjön ska vara attraktiva oaser där kommuninvånarna kan koppla av och njuta även i fortsättningen, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor, i en kommentar.

Kvarnsjön ligger både i Huddinge och i Botkyrka. Drevviken ligger i Huddinge, Stockholm, Tyresö och Haninge. Beslutet berör bara delar av den del av sjöarna och strandområdena som ligger i Huddinge kommun.