• Här spränger vi för framtidens skola!

20130625_10275720130625_10275920130625_102811

Idag var det äntligen dags för den första sprängningen för den nya skolan och förskolan i Kästa i Flemingsberg. Det blir den första helt nya skolan i Huddinge på mer än tio år. När den väl står på plats lagom till höstterminsstarten år 2015 kommer den att ha plats för 100 förskolebarn och 400 barn från förskoleklass till sexan – även om den ska vara så flexibelt utformad att lokalerna för skolans lägre årskurser även ska kunna användas som förskola.

Skolan kommer att vara unik i sitt slag genom sitt starka miljötänk. Den kommer att bli Sveriges största passivhusförskola och dessutom miljöklassad med märkningen Miljöbyggnad från Sweden Green Building Council, som förutom energianvändningen också reglerar materialval och kemikalieanvändning. Skolan kommer också att förses med   sedumtak av levande gröna växter, vilket förbättrar dagvattenhanteringen, och solceller som bidrar med elektricitet.

– Kästa förskola och skola är på många sätt ett visionärt och spännande skolbygge, med smarta lösningar både för att öka skolans användbarhet och för att minska dess miljöpåverkan. Bra arkitektur kan bidra till att skapa bra miljöer för lärandet och göra det lättare att rekrytera riktigt bra lärare, som ju är den viktigaste faktorn för en bra skola, säger Karl Henriksson (KD), styrelseledamot i Huge Fastigheter som är fastighetsägare och byggherre.