• Klimatförändringar på agendan när KD deltar i politikerdebatt

Kristdemokraternas kommunalråd i Huddinge Tomas Hansson, också ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, ska delta i en politikerdebatt om klimatfrågor onsdagen den 26 mars. Fokus kommer att ligga på vilka lösningar Huddinges politiker ser både på global och på lokal nivå.

– Det kommer att bli en intressant debatt. Det här är viktiga frågor som vi behöver ta hänsyn till, inte minst i min nämnd där det handlar om att planera för hållbart byggande i kommunen. För oss kristdemokrater men också inom alliansen vill vi arbeta för att undvika bostadsöar som inte har någon koppling till kollektivtrafiken. Detta gör vi eftersom vi vill minska bilismen och uppmuntra till mer miljövänliga alternativ, säger Tomas Hansson (KD).

Politikerdebatten håller på mellan 18.30 – 20.30 i Fullersta gårds café. Den är en del av Huddinge kommuns arbete med att uppmärksamma Earth Hour den 29 mars.

Kommer du att släcka ljuset under Earth hour mellan kl. 20.30 – 21.30 den 29 mars?
    – Jag befinner mig i Göteborg vid den tidpunkten på Kristdemokraternas kommun- och landstingsdagar med efterföljande kandidatutbildning. Jag ser gärna att arrangören släcker ljuset den timmen. Det vore en viktig markering för att visa att vi menar allvar med partiets klimatpolitik, säger Tomas Hansson.

Samtliga allianspartier samt de rödgröna kommer att delta i debatten. Från Moderaterna deltar Miljönämndens ordförande Ellinor Avsan, från Folkpartiet kommer kommunalråd och ordförande i grundskolenämnden Malin Danielsson, från Centerpartiet deltar kommunalråd och ordförande i Huddinges brottsförebyggande råd Christian Ottosson och från Socialdemokraterna deltar oppositionsrådet Ann-Marie Högberg. Marica Lindblad deltar från Miljöpartiet och från Vänsterpartiet deltar Elisabeth Ulin Karlsson.