• Årets pedagoger tror på sina elever

På tisdagskvällen var det dags för Årets pedagog-gala, den sjunde i ordningen, i Huddingegymnasiets aula. Bland pristagarna fanns det en tydlig röd tråd som stavas relationer och en tro på sina elever.
    – Det är viktigt att visa att varje barn kan, att varje förälder kan, sa Erika Wigren, förskolelärare på Talldalens förskola, när hon mottog priset som Årets pedagog i förskolan.

Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden, delade ut priset till Erika Wigren för sina insatser på Talldalens förskola med följande motivering: ”En pedagog med ett starkt driv och engagemang samt en vilja att ständigt utvecklas i sin yrkesroll. Med sin positiva inställning skapar hon lugn struktur och trygghet på avdelningen som gör att både barn och medarbetare trivs och mår bra. Genom att kritiskt granska och reflektera över den egna verksamheten bidrar hon till att skapa en lärmiljö som inspirerar barn till lek och lärande. Förmågan att se och uppmärksamma alla barn och föräldrar ger förtroendefulla relationer som bidrar till att skapa goda förutsättningar för alla barns utveckling och lärande.”

– Under mitt första år som förskolenämndens ordförande har jag åkt runt till alla förskoleområden i Huddinge och sett lite av det fantastiska arbete som våra pedagoger gör ute på förskolorna. Vi har otroligt många bra pedagoger, något som har märkts inte minst av alla nomineringar som vi har fått in. Att utse vinnaren har därför inte varit lätt. Vi har fått välja de bästa bland de bästa, säger Karl Henriksson, som också har suttit i juryn.

Årets pedagog-gala är till för att uppmärksamma Huddinges pedagoger och det viktiga arbete de utför i kommunen.

Andra priser som delades ut under kvällen:
    Årets pedagog i gymnasieskolan och vuxenutbildning: Rojbin Serbülent, Sågbäcksgymnasiet
    Årets pedagog i grundskolan: Maria Wiman, Edboskolan och Henrik Bartoldsson, Visättraskolan
    Årets entreprenöriella lärare: Christina Åslund och Iréne Pistol, Vårbyskolan
    Årets chef: Margareta Kareliusson, förskolechef i Flemingsberg/Kästa

erika

Karl Henriksson (KD) med Erika Wigren,
    Talldalens förskola, vinnare av Årets pedagog
    i förskolan.

margareta

Karl Henriksson (KD) med Margareta
    Kareliusson, förskolechef i
    Flemingsberg/Kästa, vinnare av Årets Chef.