• Drygt 70 nya förskoleplatser i Vistaberg

Förskolenämnden i Huddinge har beslutat att man ska fortsätta hyra den paviljong som står i närheten av Vistaskolan. Under sommaren ska lokalerna anpassas för förskoleverksamhet och till hösten ska cirka 72 barn välkomnas till den nya förskolan.

Det är idag kö till förskolorna i Vistaberg och Glömsta. Kommunen har därför beslutat att fortsätta hyra en paviljong, som står vid Vistaskolan och anpassa den till förskoleverksamhet. Idag används lokalerna av pedagoger och elever som ska börja i Kästa förskola och skola till hösten.

– Jag är väldigt glad över att vi på det här sättet snabbt kan få fram nya förskoleplatser i kommunen. Huddinge är en kommun som växer väldigt snabbt och vi har ett stort tryck på nya platser samtidigt som vi strävar efter att hålla barngruppernas storlek nere, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i förskolenämnden.

I områdena Vistaberg och Glömsta har många barnfamiljer flyttat in de senaste åren, vilket bidragit till ökade krav på såväl förskole- som skolplatser. De senaste sex åren har kommunen öppnat 27 förskoleavdelningar med plats för närmare 500 barn, men trots det har det varit kö.

– Det känns bra att vi kan erbjuda förskoleplats till barn i området som står i kö, säger Annelie Glifberg, verksamhetschef för förskolan i Huddinge.

Huddinge är en kommun som växer och ett intensivt arbete pågår för att bygga ikapp och i den takt som motsvarar efterfrågan. För att möta dagens och morgondagens behov planerar kommunen att bygga 29 förskolor och skolor de kommande tio åren. I Vistaberg byggs just nu förskolan Utsikten, som kommer att ha fem avdelningar. Förskolan beräknas stå klar hösten 2016.