• Flemingsberg imponerade på riksdagsledamot Caroline Szyber

En vision om 12 000 nya bostäder, 20 000 nya arbetstillfällen, en centrumanläggning för 100 000 besökare och ett resecentrum för en tillgängligare kollektivtrafik inom 20 år. När Kristdemokraternas Caroline Szyber, riksdagsledamot och ordförande i civilutskottet, besökte Flemingsberg imponerades hon av ambitionsnivån för kommundelen.

– Det är inspirerande att se vilka planer som finns för att växa. Ett självförtroende där man är beredd och satsar på alltifrån bostäder, nya arbetsplatser, mötesplatser och till och med är redo för att Dramaten eller Operan skulle kunna flytta dit. Det är precis så man bör arbeta som kommun. Ni siktar på att bli klara på en avsevärt mycket kortare tid än många andra kommuner, sa hon.

Det blev en informationsrik dag på onsdagen när Caroline Szyber gästade Huddinge. Efter en genomgång om planerna i Flemingsberg blev det ett besök hos ByggVesta, som bygger de 433 student- och forskarbostäderna längs med Alfreds Nobels Allé. Där berättade Marcus Svensson, VD för ByggVesta Development, om det sociala tänket i deras planering av bostäder. Bland annat väljer de att satsa på gemensamma lokaler där studenter kan träffas, som även kan hålla öppet efter kontorstid.

– Det är väldigt spännande med all utveckling som just nu sker i Flemingsberg. Speciellt med det växande campusområdet och de student- och forskarbostäder som nu byggs. Här finns det en stor potential att kommundelen hålls levande under stora delar av dygnet, vilket gör att Flemingsberg blir mer attraktivt och en tryggare plats att bo på, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd, som också var med under studiebesöket.