• Förseningar orsak till det långsamma bostadsbyggandet

Det byggs för lite i Sverige. 96 av de 100 kommuner som ökat mest i antal invånare sedan 2006 möter inte bostadsmarknadens behov. Det skriver Dagens Nyheter om i dag, onsdag. Och enligt undersökningen gjord av Statistiska centralbyrån (SCB) hamnar Huddinge näst längst ner på listan i Stockholms län på hur mycket kommuner bygger för att överensstämma med sin befolkningsökning.

– Det här är ju såklart inga roliga siffror. De första åren under den undersökta perioden hade vi stora problem med platsbrist i förskolor och skolor efter tidigare dålig planering, vilket tvingade oss att hålla tillbaka bostadsbyggandet för att komma ikapp med den kommunala servicen. Vi har dock de senaste åren skruvat upp planeringstakten rejält och våra prognoser visar nu att många nya bostadsprojekt påbörjas redan i år, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Han vill dock poängtera att det kommunala ansvaret i första hand är att ta fram detaljplaner och att upplåta mark men att det inte är kommunen som bygger. Den i övrigt viktigaste faktorn för vad som byggs är marknadsförutsättningarna. Ett tydligt exempel på det är HSB:s projekt vid Trångsund station som nyligen färdigställts trots att detaljplanen var klar redan 2008.

– Finanskrisen slog till med Lehman Brother-kraschen precis då HSB skulle påbörja sin lägenhetsförsäljning och allting avstannade. Det var först efter fem år som HSB kunde få klart allt och lägenheterna gick att sälja. Motsvarande exempel finns också vid Kvarnbergsplan där ett omtag nu görs efter några år av bristande marknadsförutsättningar. Bägge dessa exempel är dessutom i centrala och bra lägen. Att sådant inträffar är ingenting som kommunen kan styra över även om vi gör vad vi kan för att planera långsiktigt, förklarar Tomas Hansson.